7 kwietnia 2018

GDZIE DOBRZE ZJEŚĆ W ZAKOPANEM I NIE ZBANKRUTOWAĆ

Tak się składa, że rzadko jadamy na mieście. Nie jesteśmy ludźmi szczególnie zamożnymi, a staramy się zawsze spędzić w ukochanych górach możliwie jak najdłużej. Oszczędzamy więc na tym, na czym się da, czyli na jedzeniu. Nie jest to wcale takie trudne, jeśli całe dnie spędza się na szlakach, zamiast na Krupówkach. Na kwaterze mamy do dyspozycji kuchnię, więc obiadokolacje szykujemy sobie przeważnie po powrocie z wycieczki. Zdecydowanie więc nie jesteśmy koneserami i znawcami zakopiańskich knajp i restauracji.

Czasem nam się jednak zdarza zjeść coś na mieście, bo szybciej, bo mamy ochotę na coś lepszego niż pierogi z paczki, bo chcemy się z kimś spotkać, niekoniecznie w parku, albo jest jakaś specjalna okazja. I tak zdarzyło nam się przetestować pod względem jakości i cen posiłków kilka miejsc - niektóre więcej niż jeden raz. Z naszymi subiektywnymi spostrzeżeniami możecie zapoznać się poniżej:

Karczma Po Zbóju

Należy do sieci restauracji regionalnych, obok Zapiecka i Stek Chałupy, położona przy samych Krupówkach, a więc w najbardziej obleganym punkcie miasta. W sezonie czasem trudno o stolik. Zjedliśmy tam jeden raz rodzinny obiad, prawie dwa lata temu. Ceny nie są astronomiczne (inaczej byśmy tam nie weszli ;)), ale też trudno je nazwać przystępnymi, ot, takie jak na Krupówki przystało. Pamiętam, że za obiad dla czterech osób (dwoje dorosłych i dwoje dzieci) zapłaciliśmy ok. 80 zł - była tam zupa dla dzieci, dwie porcje mięsa, pieczone ziemniaki, zestaw surówek do podziału. Nikt głodny nie wyszedł, a jedzenie było smaczne, choć nie powaliło na kolana. Do plusów zaliczyć można dostępność mini placu zabaw dla dzieci (na końcu, za "ogródkiem") i miłą obsługę. Podsumowując, było ok, ale nic nie zachwyciło nas aż tak, żeby chcieć jak najszybciej ponownie odwiedzić ten lokal. Pamiętam, że jadłam tam już kiedyś, w zamierzchłych wczesnostudenckich czasach. Menu było chyba nieco lepsze i ceny z pewnością niższe (to akurat jak wszędzie). Poniżej przykładowe ceny z menu (zaczerpnięte ze strony internetowej):

Kwaśnica zabielana z wędzonym żeberkiem - 12,00 zł
Ziemniaki pieczone - 7,00 zł
Surówki - 7,00 zł

Góral Burger

Czyli góralski fast-food. Dawniej mieścił się na górze Krupówek, poniżej mostku (na miejscu obecnej cukierni "Goralskie Praliny"), jakiś czas temu przeniesiony kawałek dalej - obecnie jest rozbudowany i znajduje się przy ulicy Piłsudskiego 2, za mostkiem w prawo, niedaleko parku. Kiedyś (jeszcze nastolatką będąc) często chodziłam tam na kebab z baraniny w bułce. W zeszłym roku dwa razy wybraliśmy się tam na obiad. Zamówiliśmy kebab, ale w zestawie na talerzu. Porcja zdecydowanie na więcej niż 1 osobę, dwóch porcji nie daliśmy rady zjeść wspólnie z dziećmi. Jedzenie bardzo smaczne, jeśli ktoś nie ma zbyt wysublimowanego podniebienia - po prostu pieczone kawałki mięsa, frytki i zestaw surówek - do tego sosy. Jeśli ktoś nie jest smakoszem baraniny, mają też kebab z kurczaka. Myślę, że jeszcze tam wrócimy, bo ceny nie są wygórowane, a porcje duże. Do obiadu polecam pyszną lemoniadę - pomarańczową lub cytrynową. Dodam jeszcze, że w obecnym, rozbudowanym lokalu jest też lada cukiernicza z ciastami i deserami. Poniżej przykładowe ceny posiłków:

Kebab z frytkami, surówkami i sosem na talerzu - 24,00 zł
Kebab w bułce - 12,00 zł
Frytki - 8,00 zł
Lemoniada 300 ml - 8,00 zł

Siuchajsko

Karczma regionalna na Krzeptówkach - oddalona o 5 minut od naszej kwatery, a więc idealna dla nas na późną, uroczystą kolację. Podczas ostatniego zimowego pobytu świętowaliśmy tam naszą szóstą rocznicę ślubu. Klimat bardzo fajny - zwłaszcza wieczorem, kiedy gra góralska kapela. Ładny wystrój i miła obsługa. Ceny nie bardzo niskie, ale też nie wygórowane, a porcje duże. Jest kącik zabaw dla dzieci, a obsługa wykazuje się wyrozumiałością dla małych, rozbrykanych gości. Bardzo miło wspominamy tę kolację i na pewno chętnie jeszcze kiedyś się tam wybierzemy. Polecam! Restauracja oferuje też spory wybór regionalnych alkoholi. Poniżej przykładowe ceny wybranych potraw:

Kwaśnica na wieprzowinie - 11,00 zł
Mizeria ze śmietaną - 5,00 zł
Ziemniaki opiekane - 5,00 zł

Tatrzański Bar Mleczny

Nazwa może sugerować, że to jakiś relikt minionej epoki, ale nic z tych rzeczy. W środku czyściutko i przyjemnie, ot zwykła lekko regionalna knajpka. Ceny nieco wyższe niż w klasycznym barze mlecznym, ale nadal przystępne. Odwiedziliśmy dwie zakopiańskie lokalizacje baru - jeden znajduje się na górnych Krupówkach, w pobliżu przystanku "Watra", a drugi przy Rondzie Św. Jana Pawła II (dawny Bar pod Smrekami). W ofercie są śniadania - dostępne od 8.00 rano i dania obiadowe - od 12.00. Miejscówka godna polecenia, może nie ma jakiegoś super góralskiego klimatu, ale posiłki są smaczne i nie zrujnują nam portfela ;) Szczególnie polecam pierogi z bryndzą. Poniżej przykładowe ceny:

Rosół lub pomidorowa - 6,00 zł
Pierogi z bryndzą - 16,00 zł
Pierogi ruskie - 15,00 zł

Dwór Ślebody

Kolejna karczma w pobliżu naszej kwatery, tuż przy przystanku autobusowym Skibówki II. I kolejne miejsce, które mogę zdecydowanie polecić. Piękne wnętrze - perełka architektury góralskiej, bogato zdobionej rzeźbionymi motywami. Posiłki bardzo smaczne i różnorodne - od tradycyjnych dań góralskich po pizzę. Szczególnie polecam kwaśnicę z żeberkiem, barszcz z uszkami, rydze z patelni i placek po zbójnicku. Ceny umiarkowane, obsługa miła. Myślę, że jeszcze tam zawitamy. Poniżej przykładowe ceny:

Kwaśnica z żeberkiem - 12,00 zł
Pierogi ruskie - 13,00 zł
Pizza Margarita - 15,00 zł

Restauracja pizzeria Adamo

Przyjemna pizzeria na Nowotarskiej. Nie ma w sobie nic góralskiego, więc jeśli szukamy regionalnej karczmy to raczej nie tutaj ;) Jedliśmy tam raz pizzę, była bardzo smaczna i niedroga. Obsługa sympatyczna. Oprócz pizzy mają w ofercie inne dania obiadowe, sałatki, makarony. Można też zamówić jedzenie do domu - na terenie centrum Zakopanego dowóz jest gratis. Na plus to, że mają kącik dla dzieci, ale na minus, że kelner nas o nim nie poinformował, a zauważyliśmy go dopiero wychodząc. Poniżej przykładowe ceny:

Pizza duża (30 cm) - od 15,00 do 20,00 zł w zależności od dodatków
Pizza średnia (25 cm) - od 12,00 do 18,00 zł w zależności od dodatków
Żeberka z grilla 30 cm - 30,00 zł
1/2 kurczaka + dodatki - 28,00 zł
Spagetti bolonese - 19,00 zł
Lasagne - 20,00 zł
Sałatka wiejska - 19,00 zł
Sałatka z tuńczykiem - 19,00 zł

Mini szałas

Restauracja, albo raczej bar zlokalizowany na górze Krupówek, w okolicy banku PKO. Mają w ofercie śniadania (kilka zestawów do wyboru) i dania obiadowe (2 główne zestawy jako najtańsze "dania dnia" i kilka innych do wyboru) w znośnych cenach. W sezonie tłoczno, mało miejsca. Jedzenie przeciętne, da się zjeść, ale szału nie ma. Minus za te same dwa zestawy dnia od lat - brak urozmaicenia i brudną toaletę. Plus za dość niskie ceny i ogródek na zewnątrz. Poniżej przykładowe ceny:

Obiad zestaw (rosół/pomidorowa, kotlet, frytki/ziemniaki, surówka) - 17,00 zł
Śniadanie (jeden z kilku zestawów) - 9,50 zł
Kwaśnica z ziemniakami i żeberkiem - 9,50 zł
Pierogi 8 szt. - 9,50 zł

Góralskie Praliny

Coś dla amatorów słodyczy - czyli dla mnie. Sieć cukierni z bogatą ofertą ciast i deserów - gofry, desery w pucharkach, koktajle, ciasta, torciki. Wszystko wygląda kolorowo i bardzo zachęcająco. Jest dość drogo, ale w końcu nie chodzimy tam codziennie. Polecam na deser, towarzyskie spotkanie, popołudniową kawkę. Poniżej przykładowe ceny:

Sernik na zimno - 8,00 zł
Deser w pucharku - 16,00 zł
Gofr z bitą śmietaną i dodatkami - 9,00 zł
Koktajl owocowy - 10,00
Mus owocowy w pucharku - 13,00 zł

Cukiernia Samanta

Klasyk zakopiańskich cukierni, pamiętam ją jeszcze z dzieciństwa. W całym Zakopanem jest ich kilka, ja najczęściej zaglądam do tej na dole Krupówek lub przy ulicy Kasprusie. Nieco mniejszy wybór deserów niż w "Góralskich Pralinach", za to duży asortyment ciast i ciastek w niższych cenach. Można usiąść przy stoliczku i zamówić coś na miejscu, albo poprosić o zapakowanie. Ciasta bardzo smaczne, w cenie od 2,00 do 6,00 zł.

Oprócz wymienionych powyżej lokali zdarza nam się zjeść coś w ... Mc Donaldzie. Tak wiem, samo zdrowie ;) Ale jest szybko, stosunkowo niedrogo i mimo wszystko smacznie ;) Lista być może poszerzy się o kolejne restauracje, jeśli odwiedzimy jakieś nowe miejsca.